Ny vecka, nya utmaningar...

...ytterligare en dag då Kevin inte kommer upp pga att han inte kunde somna igår kväll.
klockan va runt 02 innan han somnade.

Även om man försöker med alla tips som jag fått från autismcentret så funkar det inte.
Jag längtar tills han kan få medicinen.
Han är så fruktansvärt trött, men kan inte slappna av och somna.

Han kan ligga i sin säng, man släcker lampan, jag går och lägger mig, det är tyst och mörkt...
Nu kanske han har somnat tänker man, men då hör man tassande i hallen och han kikar in i mitt sovrum och meddelar att han bara ska kissa eller dricka lite  vatten...
Ja, men sen går du och lägger dig svarar jag.
Ljudet fortsätter, jag smyger upp...och där sitter han på golvet i sitt rum och leker...SUCK!!!

Jag går in, plockar bort sakerna, bäddar ner honom och säger god natt.
Släcker lampan igen och går in och lägger mig....
Nu kanske han har somnat...men nej,
Klickandet från lampknappen nästan ekar för de e så tyst, så hör jag hur han pratar...
Hmmm....går in till honom, då ligger han i sängen med telefon...
Han har nu ringt till mormor, klockan 01 på natten.

Jag säger åt honom att avsluta samtalet och försöka slappna av och sova.
"Du e ett pucko" får man till svar.
Han lägger bort telefonen, fnyser, vänder sig om och ligger där i sängen.
Återigen släcker jag lampan och går och lägger mig.

"Mamma!!!!  Maaaaaaaaaammaaaaaaa!!!"
Jag svarar inte
"MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!"

Jag förklarar vänligt men bestämt att nu ska vi sova, jag tänker inte svara när du ropar. God natt!!!

Men då går han upp och leker igen, samma procedur, gå in, bädda ner, släcka lampa etc...

Så ser nästan varje kväll ut...
Tillslut är han så trött att han somnar och då kan jag äntligen slappna av och sova.

Känns som att jag inte ens hinner lägga huvudet på kudden innan väckarklockan ringer...

Jag är så trött att det känns som att man har krökat järnet kvällen innan.
Det snurrar i huvudet, kroppen hänger inte med, ögonen vill knappt öppnas...
Men upp måste jag.
Går upp, tar en kopp kaffe framför tv´n för att vakna till liv.

Sedan börjar nästa procedur! Att få liv i lilleman....
Jag går in och börjar försöka väcka honom...
Ingen reaktion. Sätter då på tv´n och höjer volymen, ingen reaktion.
Sätter mig på sängen och försöker väcka honom, jag kliar han i håret, skakar lite på han, höjer rösten lite samtidigt som jag ruskar honom lite...ingen reaktion.
Håller på i c:a 10 min utan reaktion. Tar en liten paus, väntar c:a 5 min innan jag gör nästa försök.
Den här gången försöker jag irritera honom lite, klappar på kinden, tar ner täcket lite, ibland funkar det, men idag...ingen reaktion för fem öre...

Har i skrivande stund försökt väcka honom till liv i c:a 2 timmar...
Skolan har redan börjat och vi får se vad klockan har hunnit bli när jag väl får liv i honom.
Nu e de dax att göra ett nytt försök!!!


Kommentarer
Postat av: Marika

Oj vad jag känner igen det där med sovandet.. Just det där du beskriver med lampknappen, pratandet (men med sig själv), lekandet, ropandet m.m

Men allt det där är borta nu med hjälp av rutiner innan sängdags nästan samma sak vaaaarje kväll helst samma bok eller skiva om o om igen.... o medicin.

Hoppas så innerligt att medicineringen hjälper er! Vet hur tokig man kan bli! PÅ RIKTIGT! Sömn e ju ändå såå viktigt så att det mesta ska funka någorlunda i huvudet.. Hoppas hoppas!

Puss o kram

2009-01-12 @ 12:54:05
URL: http://mapal.blogg.se/
Postat av: Annelie i mora

Du är en jättebra mor det kan ingen ta ifrån dig och jag hoppas att du hittar en assistent till Kevin som ni båda fungerar med. kram

2009-01-14 @ 07:30:24
Postat av: Henrik

Hoppas verkligen att medicinen funkar, och att du får den snart! Har man inte varit utan sömn vet man inte hur illa det kan bli. Hoppas du slipper halucinationerna i alla fall...



Bara att kämpa på! Tänk på hur skönt det ska bli att sova när Kevins piller börjat verka...

2009-01-14 @ 18:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0