Skönt med stöd..

I dag var jag på autismcentrum för 2:a gången.
Det är så skönt att komma dit.
Dom jag träffar är utbildade inom autism med utvecklingsstörning. Dom vet precis vad jag menar när jag försöker förklara en situation, dom ifrågasätter inte och jag behöver inte försvara mig.
Dom finns där för att hjälpa mig att förstå Kevins sätt att tänka, agera etc.

Dom förklarar att situationerna som uppstår är helt "normala" när det gäller barn som kevin.
Och det är så otroligt skönt att äntligen få det bekräftat som man så länge har misstänkt och förstått.
Så skönt att få bekräftat att man inte är dum i huvudet.

Idag pratade vi mycket om konflikthantering. Hur man på bästa sätt ska agera när det blir stora konflikter.

Många har tyckt si och så när man försökt lösa en konflikt med Kevin.
Och ja, alla har rätt till sin åsikt, men om man inte är helt införstådd med vad det handlar om och hur man ska hantera vissa situationer, så är det bäst att låta dom som kan ta hand om det.
Många gånger så stjälper man istället för att hjälpa.
Det går inte att resonera och diskutera med Kevin som ett "normalt" barn i hans ålder.
Blir det för många ord så är det bara rappakalja i hans öron.

Många av mina vänner och bekanta säger "men han verkar ju inte vara sjuk!!!"
Nä, det syns inte utanpå honom. Och det märks inte om man är korta stunder.
Om vi är hemma hos någon så "läser" jag Kevin och ser på honom när det blir för mycket redan långt innan det märks utåt.
Då hinner jag bryta upp och åka hem.
På så sätt slipper jag oftast konflikter, och Kevin slipper få det jobbigt.
Och är det någon dag som inte är bra, ja då åker jag inte iväg med honom.

Vi fick även hjälp med hur vi ska hantera sovsituationen.
Kevin känner stor oro inför nar han ska sova och gör allt för att slippa somna.
Men idag känns det sååå bra, för vi fick så mycket tips och råd som vi ska testa till nästa gång.

Jag riktigt längtar tills vi kan sätta igång att träna =))


Kommentarer
Postat av: Marika

Hej! Ja de e skönt när det finns hjälp att få! Det finns mer hjälp än vad man tror. Då måste du skriva om de tipsen du fick hjälpte! :) Kramar

2008-11-28 @ 22:32:20
URL: http://mapal.blogg.se/
Postat av: Fiffi

Du är stark du gumman!

Stor kram / Fiffi.

2008-12-01 @ 07:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0