Nu är de vinter...

.....och kallt...
jag tycker det är så himla mysigt när det snöar och det är alldeles vitt ute =)
Kevin blir alldeles lyrisk =)

Han älskar att göra snögubbar och kasta snöbollar, och nu har vi en egen baksida där hans gubbar får stå ifred.
Annars e de alltid ngn som ska förstöra, men inte på våran tomt =)

Kevin har lite svårt att förstå skillnaden mellan att det är varmt eller kallt ute.
Så vi tränar varje dag på vad man måste ha på sid när det är vinter och kallt.
Han går gärna ut i tofflor, utan jacka, utan mössa, vantar...ja han tycker helt enkelt inte om att ha kläder på sig.
Vill gärna bara ha ett linne eller en t-shirt under jackan...
Men när han väl smiter ut i tex tofflor och tröja, ja då känner han att det inte är så varmt ute.
Då kan han ta på sig en mössa och försöka igen...men samma resultat.
Man försöker på ett bra sätt förklara, men det går inte så bra, kevin måste ha konkreta saker, så hans sätt att lära är att uppleva, se, känna. Det räcker inte att jag säger att det är kallt och vinter, så du måste bla bla bla.

Även om han ser att det är snö ute, så kan han inte koppla ihop det med kyla, utan måste själv gå ut och känna att det faktiskt är kallt ute.

Idag när han vaknade sprang han upp och stod och tittade ut när det snöa. Han stod där ett bra tag innan han frågar om snön är blöt.
Ja, sa jag, det är den.
Men om jag går ut med vatten, då blir det is, för is är vatten och vatten är is...men vad är snö för något?
Vi satt och pratade om snö och is hur länge som helst sen helt plötsligt så byter han samtalsämne, mitt upp i en mening, kan du sätta på cartoon till mig? Så studsar han iväg till soffan och börjar prata om Dexters laboratorium istället.

Det är underbart att sitta o prata med Kevin. Han kan nämerligen inte avsluta ett samtal utan byter tvärt mellan ämnen.
Och han återger hela tiden saker som han har sett. Det kan vara på tv, grannen kan ha gjort eller sagt ngt, eller ngn i skolan...

Så nu ska jag försöka proppa i mig alvedon och bli lite piggare så vi orkar rulla snögubbar sen =))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0